Norske Skog Skogn samarbeider med Ocean GeoLoop for å bli karbonnegativ

06/07/2021

Norske Skog har utvidet samarbeidet med Ocean GeoLoop for å støtte utvikling, testing og kommersialisering av Ocean GeoLoops meget lovende teknologiske løsninger for karbonfangst, -lagring og -bruk (CCS)/(CCU). Gjennom partnerskapet har Norske Skog en målsetning om å bli karbonnegativ samt vurdere mulige forretningsmodeller for bruk av biogent CO2.

- Det grønne skiftet har vært et hovedfokus for Norske Skog gjennom flere år. I 2020 var våre norske CO2-utslipp rett over 15 000 tonn av Norges totale utslippsmengde på 50 millioner tonn. Myndigheter og internasjonale organisasjoner har hatt gjort betydelige fremskritt ved å gi insentiver til å kutte fossile CO2-utslipp, mens lite oppmerksomhet har blitt viet til biogene CO2-utslipp. Etter hvert som Norske Skog nærmer seg nullutslipp av fossil CO2 i Norge, vil vi se på muligheter til å utnytte biogent CO2 kommersielt. Målsetningen i samarbeidet med Ocean GeoLoop er å støtte opp om utvikling, testing og kommersialisering av deres CCS/CCU-teknologier, og identifisere lukrative bruksområder. På sikt er vår ambisjon å skape lønnsomhet gjennom å bli karbonnegativ, sier Sven Ombudstvedt, konsernsjef i Norske Skog.

Ocean GeoLoop bygger på flere tiår med forskning og utvikling av banebrytende CCS/CCU-teknologier. Selskapet baserer seg på lovende resultater fra laboratorieeksperiment, samt bygging av en prototype de siste månedene når de nå setter opp en industriell testpilot i tilknytning til Norske Skog Skogns fabrikkområde på Fiborgtangen.

I dag gir norske myndigheter kun økonomiske insentiver til reduksjon av fossile CO2-utslipp. Gjennom samarbeidet med Ocean GeoLoop hos Norske Skog Skogn og Borg CO2 hos Norske Skog Saugbrugs, vil Norske Skog støtte arbeidet med å utvikle økonomisk levedyktige bruksområder for biogent CO2 (det vil si CO2-utslipp fra karbon i biomasse, som er regnet som en del av det sirkulære systemet, i motsetning til fossile drivstoffer).

I tillegg deltar Norske Skog Skogn, som en industriell partner for Ocean GeoLoop, i en nylig sendt søknad om grønn plattform-støtte fra Forskningsrådet, Innovasjon Norge, Siva og Enova. Om denne søknaden godkjennes, vil Norske Skog og Ocean GeoLoop samarbeide om ytterliggere utvikling, testing og kommersialisering av CCS/CCU-teknologier.

- Vårt store industrianlegg på Fiborgtangen er veldig godt egnet til å demonstrere CCS/CCU-teknologiene som Ocean GeoLoop har utviklet. Vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med Ocean GeoLoop for å utvikle, teste og kommersialisere CCS/CCU-teknologier, sier Bjørn Einar Ugedal, administrerende direktør i Norske Skog Skogn.

- Et samarbeid med en så sterk industriell partner som Norske Skog, gir oss et langsiktig perspektiv og en spennende utviklingsarena til å utvikle industrielle piloter for å bevise og demonstrere vår teknologi. Industriparken på Fiborgtangen er et samlingspunkt for prosessindustri og sirkulærøkonomi, og vi ser frem til å skalere opp våre aktiviteter i samarbeid med Norske Skog, sier Odd-Geir Lademo, administrerende direktør i Ocean GeoLoop.

Gjennom en emisjon den 30. juni 2021 hentet Ocean GeoLoop NOK 100 millioner til å finansiere ytterliggere utvikling og opptrappingsplaner. Norske Skog tror på Ocean GeoLoops teknologiløsninger, og har som mål for de norske enhetene å bli karbonnegativ. Norske Skog deltok derfor i den rettede emisjonen, og vil nå eie 2% av aksjene i Ocean GeoLoop. Norske Skogs strategidirektør Lars P. Sperre vil gå inn som medlem av Ocean GeoLoops styre.

Norske Skog er en verdensledende produsent av publikasjonspapir med sterke markedsposisjoner og kundeforhold i Europa og Australasia. Norske Skog konsernet driver fire fabrikker i Europa, hvorav to vil produsere resirkulert bølgepapp etter gjennomføringen av de planlagte konverteringsprosjektene. I tillegg driver konsernet en papirfabrikk og et pelletsanlegg i Australasia. Norske Skog tar sikte på å diversifisere virksomheten ytterligere og fortsette omstillingen til en voksende og høy-margins virksomhet gjennom en rekke spennende fiberprosjekter. Konsernet har cirka 2 150 ansatte i fem land, har hovedkontor i Norge og er notert på Oslo Børs under tickeren NSKOG.

For ytterliggere informasjon

Kommunikasjonsdirektør