Etablering av en ledende europeisk leverandør av resirkulert emballasje

23/06/2021

Norske Skogs styre har fattet en endelig investeringsbeslutning om å konvertere en avispapirmaskin ved fabrikken i Golbey (Frankrike) til produksjon av resirkulert emballasje . Dette er det andre steget i etablere Norske Skog som en ledende, uavhengig leverandør av resirkulert emballasje i Europa. Ombyggingen på Golbey vil øke Norske Skogs emballasjekapasitet med 550 000 tonn av konkurransedyktig lavutslippsemballasje til totalt 760 000 tonn. Emballasjeproduksjonen vil kun være basert på resirkulert fiber og bruke grønn energi generert fra et nytt biomasseanlegg, som bygges ved siden av fabrikken i Golbey.

- I dag er vi veldig stolte av å kunngjøre at det andre av våre to emballasjeprosjekter er godkjent av styret og sikret finansiering fra kvalitetsbanker i Norden og Europa. Golbey og Bruck vil tilsammen levere 760 000 tonn lavvektsemballasje produsert med grønn energi og 100% resirkulert materiale. Emballasjevirksomheten vil bli en viktig og sterk bidragsyter til Norske Skogs virksomhet fremover, sier Norske Skogs konsernsjef Sven Ombudstvedt.

Som annonsert i juni 2020, vil Norske Skog introdusere 760 000 tonn konkurransedyktig, resirkulert emballasje i Europa ved å investere cirka EUR 350 millioner for å konvertere Golbey PM1 og Bruck PM3 (Østerrike). Den endelige investeringsbeslutningen for konvertering av Bruck PM3 ble publisert 23. april 2021. De konverterte maskinene forventes å generere en årlig EBITDA på cirka NOK 700-800 millioner i 2025/26, basert på historiske trendpriser på emballasje og resirkulert fiber.

Norske Skog vil investere cirka EUR 250 millioner i konverteringen av Golbey PM1, og syndikering av en finansieringsfasilitet på cirka EUR 175 millioner er under ferdigstillelse med forbehold om endelig dokumentasjon og godkjennelse fra relevant eksportkredittinstitutt. Det resterende investeringsbeløpet vil bli dekket av kontanter og kontantstrøm fra driften.

Produksjon av resirkulert emballasje på Golbey PM1 vil starte i fjerde kvartal 2023, omtrent ett år etter oppstarten av Bruck PM3, noe som gir mulighet for en trinnvis kommersiell introduksjon av emballasjevolumene. Det forventes full produksjon på 550 000 tonn lavvektstestliner og -fluting i andre halvdel av 2026, noe som følger en normal oppstartskurve. Parallelt vil Green Valley Energie (GVE), et joint venture av Pearl Infrastructure Capital, Veolia Industries Global Solutions og Norske Skog Golbey, bygge et grønt energianlegg basert på biomasse ved siden av fabrikken i Golbey. Dette anlegget vil gi kostnadseffektiv og bærekraftig damp, som vil brukes både i produksjonen av emballasje og avispapir.

Den andre maskinen på Golbey, med en kapasitet på 330 000 tonn standard og forbedret avispapir, vil fortsette produksjonen upåvirket av emballasjeprosjektet. Norske Skog vil forbli en forutsigbar leverandør av høykvalitets publikasjonspapirprodukter også etter planlagte konverteringer.

- Denne investeringsbeslutningen markerer et viktig skritt i Norske Skogs utvikling med mål om å øke den langsiktige verdien for alle våre interessenter. Økt fokus på miljøvennlige produkter og fortsatt økning i netthandelen har skapt et betydelig behov for fornybare emballasjeløsninger. Produksjon av resirkulert emballasje på Golbey vil møte denne etterspørselen med kostnadsledende og miljøvennlig kapasitet. Golbeys industriområde, som ligger sentralt i kontinental-Europa, er godt posisjonert for det store emballasjemarkedet, med god og etablert tilgang til resirkulert fiber, sier Norske Skogs konsernsjef Sven Ombudstvedt.

Norske Skog er en verdensledende produsent av publikasjonspapir med sterke markedsposisjoner og kundeforhold i Europa og Australasia. Norske Skog konsernet driver fire fabrikker i Europa, hvorav to vil produsere resirkulert bølgepapp etter gjennomføringen av de planlagte konverteringsprosjektene. I tillegg driver konsernet en papirfabrikk og et pelletsanlegg i Australasia. Norske Skog tar sikte på å diversifisere virksomheten ytterligere og fortsette omstillingen til en voksende og høy-margins virksomhet gjennom en rekke spennende fiberprosjekter. Konsernet har cirka 2 100 ansatte i fem land, har hovedkontor i Norge og er notert på Oslo Børs under tickeren NSKOG.

Se webcast presentasjonen her.

Norske Skog
Kommunikasjon og samfunnskontakt